El litoral mediterrani rep, puntualment, la visita de molestos celenterats, llàgrimes de mar, vespes de mar o, dit popularment, meduses. Aquests animals gelatinosos poden provocar més d’un ensurt als banyistes a causa de les substàncies urticants que desprenen els seus tentacles. La reacció habitual és bàsicament cutània: amb ardors, inflamacions, irritació, en alguns casos sagnat, i sempre dolor.
Si patim una picada, notarem el dolor instantàniament. Hem de mantenir la calma i tornar a la sorra. Els primers auxilis a realitzar són:
- Netejar la zona: Fent servir sempre aigua salada, ja que la dolça podria reaccionar amb les substàncies urticants de la medusa i provocar noves ferides. Si disposem de sèrum fisiològic ens funcionarà millor. Mirem de deixar la zona neta, sense restes de tentacles, i recordem que cal retirar qualsevol part de medusa amb protecció.
- Aplicarem fred indirecte: Per alleujar la zona afectada aplicarem fred, com gel, però de forma indirecta. Aquesta operació la realitzarem durant els popers 15 minuts, un cop netejada la zona d’infecció.
- Aplicacarem crema o escuma de hidrocortisona i analgèsics per disminuir el dolor: Consultant a personal farmacèutic, administrarem medicaments per reduir el dolor i efectes de la picada.
Si observem que els símptomes no es mitiguen haurem d’acudir a un centre mèdic per determinar possibles complicacions. Una picada de medusa ens pot fastiguejar un dia de platja, així que hem de recordar de consultar la informació marítima per saber si podem trobar-nos meduses a la destinació prevista. També cal mantenir-nos allunyats i no tocar res si ens trobem una medusa. Com hem vist, són animals perillosos.
Deja tu comentario
Debe iniciar sesión para escribir un comentario.